+32 478 33 70 80
fonetisch: "maaiteam" klinkt als: "My Team"
Team Synergy has an extraordinary impact on business results
De software-giganten hebben het nieuwe goud ontdekt: onze markt wordt overspoeld door Collaboration-tools (bv. Office 365, Sharepoint, Slack...) and Team-tools (bv. Microsoft Teams, Trello, Asana...). En ook aan nieuwe methodologieën ontbreekt het niet: plots moeten we allemaal doen aan Design Thinking, Scrum, Kanban, Agile, Six Lean Sigma... Maar met een goed ERP-pakket heb je nog geen goede logistieke processen. En met een goede collaboration-tool heb je nog geen goede samenwerking team. Of met een goede Team-tool heb je nog geen goed team.Het helpt dus zeker niet om zo maar wat tools in je organisatie binnen te gooien. Wat niet wil zeggen dat een goede tool kan bijdragen tot een betere teamwerking! Maar dan moet je de tool niet implementeren 'vanuit de functionaliteiten van de tool' maar wel vanuit het 'functioneren van je team'. DPRI: Doelen -Processen - Regels - Interacties. Van hieruit moet je vertrekken. Heeft het team een visie, en weet het naar welke doelstellingen het toewerkt. Zijn de processen uitgewerkt, duidelijk, werkbaar, efficiënt ? Heb je een goed governance plan. Gaat je organisatie niet kapot aan regeltjes. Wordt alle innovatie en initiatief niet in de kiem gesmoord ? En tot slot, hoe lopen de interacties in je team. Kennen de teamleden elkaar voldoende, kunnen ze zeggen wat gezegd moet worden, krijgen ze de kans om te experimenteren, om fouten te maken? Worden successen gevierd, schouderklopjes gegeven, steun aangereikt ? Is de teamleider eerder een coach dan de gezagsvoerder ?De Team Innovation Workshops zijn opleidingen, op maat van voor alle soorten management teams. De workshops hebben niet als doel om technisch in de diepste details te gaan en het is evenmin een gebruikersopleiding om met de tools te leren werken. Doel van de deze workshops is wél om met het team te bespreken hoe je dergelijke tools of implementaties kan aanpakken, wat de impact kan zijn op de organisatie, wat de risico’s zijn, hoe je dergelijk transformatie-project aanpakt. De duur en de technische diepgang worden aangepast op de behoeften van het team.Peter Gielen gebruikt en deelt hier zijn 30 jarige IT-management en business-ervaring. Zo zijn jullie als Management of Projectteam goed voorbereid om in een traject te stappen. Voor sommige thema’s wordt een gastspreker ingehuurd. Een Team Innovation Workshop wordt op maat van het bedrijf en de situatie gemaakt. We volgen deze stappen:> Intake gesprek > As-is assessment > Inhoudelijke voorbereiding > Workshop > Actieplan
Het is bewezen dat de impact op het leren en het resultaat veel groter is wanneer je met het hele team in een leerproces duikt, vooral omdat je het meteen kan vertalen naar jullie realiteit!
Team Innovation Workshops zijn geen gestandaardiseerde opleidingen waarvoor we even onze schuif opentrekken. Ze worden op maat van je (management) team uitgewerkt door onze opleidingsarchitect, onze ervaringsdeskundige en iemand van jullie team/organisatie.
Onze workshops hebben de juiste mix: de nodige achtergrond en theorie, een practische invulling, een interactieve werkvorm, een onmiddellijk bruikbaar resultaat om mee verder te gaan...
MS Teams is een nieuwe telg in de Office365-familie, en is een beetje het Microsoft-antwoord op het grote succes van Slack. Teams is zowat een overkoepelend platform om teams gemakkelijk vanuit één ‘dashboard’ samen te laten werken (zowel virtueel als reëel). Skypen, chat-based communiceren in zogenaamde channels, team-documenten sharen in of ophalen uit Sharepoint, teamresources plannen,… Teams is zelfs te integreren en te koppelen met allerlei externe applicaties en Team-tools. Voor het eerst komt Microsoft met een open platform dat integreert met allerlei andere productieve apps en tools. Microsoft pusht Teams heel hard in de markt. En “omdat het toch in de licentie zit” zien we dat heel wat bedrijven Teams ‘in de organisatie gooien’ zonder structurele aanpak en voorbereiding. Het is echter uiterst belangrijk om eerst te starten vanuit je processen en hiervoor de juiste Governance uit te werken.
Phasellus scelerisque sed leo quis gravida. Fusce lobortis libero ut arcu blandit pharetra.
Slack is een populaire collaboration-tool voor teams. Het faciliteert chat-based werken. Zo kan je de hoeveelheid email structureel verminderen, kan je elkaar beter up-to-date houden, kan je de documenten-flow beter stroomlijnen. Slack is zowat de business versie van Whatsapp. En is het nu net dit waar de jongere generaties (digitaal) mee groot worden gebracht.
MS Office365 wordt door velen verkeerd voorgesteld als de online-versie van de standard Office 2016 / 2019 versie. Office365 is echter véél meer dan online kantoor-apps en storage ‘in the cloud’. Office 365 is een heel arsenaal van collaboration tools die je kunnen helpen om je team of organisatie helemaal digitaal én virtueel te laten samenwerken. Elke dag komen er nieuwe functionaliteiten bij, regelmatig worden nieuwe apps toegevoegd. M.a.w. de werkzaamheden van je team laten mee-evolueren met de apps en omgekeerd vraagt een hele andere manier van werken, van organiseren, van digitaliseren. Governance en goede afspraken zijn erg belangrijk. Structuur en inzicht in de processen een must. Chat-based werken, Skype-based vergaderen, minimal email, document versioning, doc retention, meta-data, auto-archiving, search, work- en docflow, planning,… het zet onze manier van samenwerken helemaal op zijn kop. En dit los je niet op met enkele uren opleiding of change management! Je hele office-proces moet herdacht, lean en agile gemaakt worden. Wat de meesten bovendien niet weten is dat onder MsOffice365 een aantal onderliggende Microsoft structuren liggen die vanaf dag 1 heel goed moet worden uitgekiend: Microsoft Groups, Microsoft Graphs en Microsoft Sharepoint zijn de ruggengraat van je Office collaboration platform! In deze workshop(s) leiden we je stap voor stap door de mogelijkheden, opportuniteiten, processen en valkuilen.
Iedereen heeft ze: to do-lijstjes. Sommigen krabbelen postits vol, of sturen emails ter herinnering naar zichzelf, of houden takenlijstjes bij in MsOutlook of andere tools. Heb je al gehoord van Trello?Trello is niet aleen een tool maar ook een methode om je takenlijstjes af te werken en weg te werken. Trello werkt volgens de KANBAN-methode ("how to get things done"). Je kan Trello als individu gebruiken maar je kan ook met je hele team samenwerken in Trello en elkaar taken toewijzen, deze opvolgen
Skype kennen de meesten wel “als de gratis tool om te videoconferencen”. Een één-op-één skype-meeting is dan ook vrij intuïtief en gemakkelijk op te zetten. Er bestaat echter ook een Skype-for-business versie en binnnenkort wordt het zelfs geïntegreerd in MsTeams.Wil je structureel gaan vergaderen via video-conferencing, dan komen er toch heel wat aandachtspunten bij kijken. Ook hier is het weer belangrijk om goede werk-afspraken te maken, om te werken aan je online vergader-cultuur, om governance te bepalen, om goed met de tools en de mogelijkheden te leren werken, om slechte gewoontes af te leren. Met andere woorden, ook hier is het een kwestie om eerst aan je team te werken en daarna met de tools te leren werken!
Ms OneNote is een tool om (hand)geschreven, getypt of gesproken notities te nemen- al dan niet gestructureerd. Met OneNote van start gaan is heel gemakkelijk. Met een heel team of bedrijf gestructureerd werken met OneNote (eventueel gecombineerd met Sharepoint of Ms Teams) vraagt echter een heel andere opzet. Deze moet je goed op voorhand doorspreken, structureren en plannen!
Sharepoint is een collaboration platform dat al heel lang meegaat in het Microsoft applicatie-landschap. Sharepoint heeft echter al verschillende metamorfoses ondergaan, zowel Sharepoint online als Sharepoint-on-premisse. Starten, upgraden, migreren of upscalen naar Office365 heeft heel wat uitdagingen, valkuilen, aandachtspunten maar gelukkig ook opportuniteiten en mogelijkheden. Ook hier is het belangrijk om eerst goed na te denken en te weten waar je aan begint. Met bijna 20 jaren Sharepoint-ervaring op de teller kunnen we heel at nuttige informatie , do’s and don’ts sharen!
Evernote is méér dan een cloudbased notitietool. Je kan er eenvoudig maar gestructureerd webdocumenten in opslaan, template-gebaseerde notities nemen, projectdocumentatie delen in zgn. Spaces,… Evernote is te integreren met Office 365 en in het bijzonder met MsOutlook en MsTeams.
Asana is gelijkaardig aan Trello, maar het legt iets meer focus op het projectmatige werken. Zo kan je je borden en taken opdelen in sessions, grafische tijdslijnen uitzetten, taken delen en toewijzen… In deze workshop leren we hoe je een projectteam Agile leert samenwerken in projecten of dagelijkse werkzaamheden.
Er bestaat een hele resem aan apps en tools die het samenwerken en het teamwerken bevorderen of verbeteren. Eerst maken we een analyse van je team. We doen dit op basis van een team-assessment en interviews. Hieruit filteren we welke tools en methodieken een meerwaarde kunnen betekenen voor je team (of organisatie).Daarna doen we een team-workshop. We geven een overzicht gegeven van de methodieken (Agile, Scrum, Kanban, ...) als van de marktleidende CMS-, collaboration- en project management tools en apps (met alle voordelen en nadelen). Op basis hiervan kan een selectie gemaakt worden. In een volgende fase kan de tool, maar ook een nieuwe manier van werken en een eventuele nieuwe workflow worden geïmplementeerd.... vanuit de noden van het team.
created with